Snadný návod jak napsat skvělý nadpis a dramaticky zvýšit návštěvnost

Výborný nadpis funguje jako ta nejlepší reklama pro celý článek (knihu, příběh či prezentaci). Umí oslovit a navnadit široké publikum. U nadpisu se rozhoduje, zda budeme mít chuť číst dál a nebo odejdeme za něčím lepším. Ve výsledcích vyhledávání rozhodne o tom, na který odkaz se uráčíme kliknout, abychom zjistili více. V tom je tajemství úspěšných webových projektů. Dokáží přilákat žádanou pozornost. A věnují vysokou pozornost nadpisům, protože ty nakonec rozhodují o úspěchu či neúspěchu.

Každý skvělý příběh začíná nadpisem. Stejně jako kniha začíná svým názvem. Ten společně s obalem rozhodne o tom, zda na knihu sáhneme a začneme listovat. Šance, že se rozhodneme knihu koupit, dramaticky roste, když začínáme listovat obsahem. Zajímá nás. A celé to zařídil obal a nadpis.

Psaní úspěšných nadpisů je umění, ale je to i o rutině. Stačí si osvojit několik základních pravidel a můžeme dosáhnout toho, že naše nadpisy začnou fungovat. A návštěvnost webu se bude pomalu zvyšovat. Je to o dlouhodobém tréninku, praxi a sledování okolí. Vždy se najde někdo, komu se nějaký nadpis opravdu perfektně vyvedl. Pak to stojí za kopírování a opisování. Nechat se inspirovat, to nikdy neuškodí.

Psaní nadpisů je o kreativitě, bohaté slovní zásobě a umění zestručnit základní sdělení celé stránky. A to vše vměstnat do několika slov, která povzbudí chuť pokračovat ve čtení článku dál. Při jejich sestavování stačí následovat několik pravidel a máme návod, jak psát nadpisy, které fungují.

Základní pravidla úspěšných nadpisů

Rozhodně to není vyčerpávající návod, jak psát nadpisy, ale je to soubor jednoduchých pravidel, které vedou k tomu, aby reklamní úvod textu fungoval lépe. Existují sofistikované návody, kde se míchají různá slova ve správném poměru. Jenže, co funguje v angličtině, to naprosto selže v češtině.

A proto je rozumné se držet několika základních principů, které spolu pěkně lícují. Jen s chutí do toho a lepší nadpisy nám přinesou zasloužený úspěch.

Nadpis nesmí nikdy lhát

To je obecné pravidlo, neplatí jenom pro skvělé výsledky. Nikdy nesmíme čtenáři lhát a slibovat něco, čeho se nakonec v textu vůbec nedočká. Často podléháme nadsázce natolik, že úvodní text a samotný obsah spolu úplně neladí.

Tomu se musíme za každou cenu vyhnout. Musíme upravit nadpis nebo text, ale vždy musíme čtenáři dodat přesně to, co mu titulek slibuje. Jinak brzo skončíme jako ti nedůvěryhodní bez návštěvnosti.

Výborný nadpis se rodí dlouho

Vymyslet, napsat a několikrát přepsat chytlavý nadpis si žádá čas. Mnohdy autor píše stejně dlouho jeden nadpis jako celý článek. Většina začátečníků nevěnuje nadpisu dostatečnou pozornost, ale je to stejné, jako kdyby výrobce prášku vymyslel nový obal, nové složení a potom zapomněl na pořádnou reklamní kampaň. Napáchal by stejnou škodu.

Úspěšný autor si napíše pracovní verzi nadpisu, kterou následně neustále přepisuje, dokud není spokojený. Snaží se najít základní odpověď pro milého čtenáře a naznačit ji v nadpisu, aby ho nalákal k dalšímu čtení.

Při psaní často trávíme většinu času psaním samotného článku a tříděním myšlenek. Samotný nadpis bereme jako milou třešničku na dortu. Ve skutečnosti je to obráceně. Nadpis a první odstavec rozhodují o úspěchu. Zejména v době, kdy Google ukazuje nadpis a krátký výtažek ze stránky.

Dej ten správný slib

Jak se říká, slibem neurazíš. Na druhou stranu je to závazek a to lidem imponuje. Splněný slib totiž buduje pozitivní vztah. A to nejem mezi lidmi. Pokud nějaký web nebo článek splní svůj slib, tak roste jeho důvěryhodnost. Lidé pak mají přirozenou tendenci se vracet tam, kde jim bylo dobře. Tam, kde byli spokojení.

Slib tedy, že vyřešíš problém, na který hledají odpověď. Například, jak napsat výborný článek. A poskytni návod, jak kreativně stvořit takový článek, který přesně splní zadání.

A zase stačí mít na paměti, proč lidi surfují na Internetu. Chtějí vyřešit problém, chtějí se něco naučit, chtějí se dozvědět specifickou věc a nebo se jenom pobavit. Nadpis poté musí být jinak napsaný pro každou skupinu jinak.

Používej slova co, proč, jak a kdy

Často hledáme odpovědi na otázku tak, že ji prostě napíšeme do vyhledávače. A když vidíme, že ve výsledcích je něco, kde je napsáno proč a jak, tak máme téměř jistotu, že tam najdeme svou odpověď. Získáme důvěru, že tudy by to šlo.

Využívají toho i tištěná média, používají sílu slova proč, pokud chtějí prezentovat důvody nějakého rozhodnutí nebo jednání. Použijí slovo co, když chtějí popsat, jaké má rozhodnutí dopady a co všechno bude ovlivněno. Slovo jak použijí, když chtějí i poskytnout návod, jak se s novou situací vyrovnat.

I webový článek by se měl těchto zaběhnutých klišé držet. Ovšem, když se nehodí žádné z těchto slov, je dobré do nadpisu vložit něco z dalšího pravidla.

Dej tam nějaká čísla

Proč jsou tak často čísla v nadpisech? Ona ta čísla totiž fungují. Vyvolávají pocit, že v článku budou vyjmenované argumenty a fakta, která umožní vyřešit náš problém. Hodně se to zneužívá, ale zatím to nevede k tomu, že bychom viděli nějaký dramatický pokles v klikání na nadpisy s čísly.

Tohle není výmysl Internetu. S čísly fungují často i seriózní časopisy. Bulvár se v číslech přímo vyžívá. Naznačují totiž, že máme o tématu detailní znalosti a dokážeme je předložit. A nevyžadujeme nějaké složité přemýšlení.

Buď hravý s jazykem a bav

Humor funguje. Přídavná slova fungují taky skvěle. Bohužel má dnešní čeština problém s tím, že používáme hodně omezený výčet slov. A přídavných slov, která dodávají emoce, používáme málo a poskrovnu.

Čeština je hravý jazyk. Dokáže jedním slovem zcela změnit význam věty. A to se nebavíme o přízvuku. Pro jednu emoci máme obvykle mnoho různých přídavných jmen. Hrajme si jako o život. Některé emoce totiž fungují lépe.