Proč je návštěvnost webu důležitá?

Stačí si představit modelovou situaci. Když si otevřete obchod, asi ho také budete chtít na hlavní ulici. A proč? Bude tam chodit hodně lidí kolem a ti se budou se dívat do výloh. Ti odvážnější vstoupí dovnitř a někteří si dokonce i něco vyberou a zaplatí. A čím více lidí chodí kolem výloh, tím větší šance je na konverzi, jak se moderně říká prodeji. A vysoká návštěvnost – to je prakticky to samé jako široká a rušná hlavní ulice ve městě. A celé SEO je postavené na tom, jak dostat náš obchod do lepší ulice. Jenom proto, aby stoupla šance na prodej. Kdo je vidět, ten víc prodá. Kdo umí lépe přilákat a uvnitř uspořádat, ten prodá ještě více.

Vysoká návštěvnost má své zastánce, ale má i hromady odpůrců. Je pravda, že některé weby to se svou honbou za vyšší návštěvností přehnaly. Dnes se mnohá online média dostala do spirály honby za dalším kliknutím, která pro ně v dlouhodobém pohledu nemůže dopadnout dobře. A rychle klesá informační hodnota jednotlivých článků, protože jejich cíl je jiný – vygenerovat další klik a přilákat dalšího návštěvníka.

Za ostentativní ignorování návštěvnosti obvykle horují ti, kteří by si vysokou návštěvnost moc přáli, ale nějak jim chybí. Důvodů mohou být opět spousty – boj proti větrným mlýnům, příliš plný malý rybník a nebo čistě intelektuální povznesenost. A často za tím stojí prostě naprosto prázdný rybník, to jest, že dané klíčové téma blogu nevyvolává žádnou odezvu ve veleváženém obecenstvu.

Často se říká, že důležitá je ta správná návštěvnost. Lepší odpověď je, že důležitá je vysoká návštěvnost s vysokým podílem cílové skupiny. To je onen cíl každého webu nebo blogu. Neboť s vysokou návštěvností se dají dělat opravdové divy. A dají se na tom vydělat opravdu zajímavé peníze.

Vysoká návštěvnost bez osobnosti nejde

Začínající blog to má hodně složité. Nikdo ho nezná a nikdo ani pořádně nezná autora. Prorazit prvním článkem je prakticky nemožné, protože autorita autora, to je nic. Nikdo ho nebude brát vážně, dokud se nevypracuje. Návštěvnost webu je tedy prakticky nulová.

Vybudovat si svou autoritu a uznání je běh na dlouhou trať. Nejen u cílové komunity, ale i Google je z podstaty nedůvěřivý. Starý obsah má ve výsledcích vyhledávání vždy přednost. A nový web musí patřičně zestárnout, než se mu dostane důvěry.

Existuje hodně návodů, jak si vybudovat svou autoritu v komunitě, ale všechny mají jedno společné. Nejsou jednoduché a žádají si čas. Nikdo nedokáže dosáhnout vysoké návštěvnosti prvním příspěvkem, pokud tedy není formát typu Tomáše Čupra.

Proto je důležité se soustředit na jasné a dosažitelné krátkodobé cíle, abychom nepřišli o veškerou motivaci pokračovat. Každý si musí najít svou cestu, jak si vybudovat svou autoritu v cílové komunitě. Ne každému se to podaří, ale pokud si půjdeme vlastní cestou, tak se k uznání jistě dopracujeme.

Co přináší vysoká návštěvnost

Rozhodně přináší pocit, že se dostavil ten úspěch, o který nám od začátku šlo. Ať už jsme si definovali naše cíle jakkoliv, vysoká návštěvnost znamená, že je o náš web nebo blog opravdový zájem. Samozřejmě, záleží hodně i na tom, jak se té návštěvnosti dosáhlo. Zda je to krátkodobá záležitost nebo je to dlouhodobě udržitelné.

Vysoká návštěvnost je také potvrzení, že jsme v našem niché správně. Nejen, že je to niché dost velké, ale také, že náš blog vyvolává patřičný zájem. A o to jde. Bez návštěvnosti se nám nikdy nepodaří vybudovat zapálenou komunitu. Nebude se o nás mluvit, protože nebude o čem mluvit.

Návštěvnost nám dovoluje dělat různé experimenty. Můžeme si dovolit hrát s tím, co bude fungovat lépe. A výsledky budou statisticky validní. Měnit stránku na základě toho, že pro pět lidí to fungovalo lépe, to se nevyplatí. Pokud to ovšem funguje lépe pro tisíce, pak na tom asi něco bude.

A nakonec, bez vysoké návštěvnosti pravděpodobně nebude ani vysoký zisk. A co si budeme nalhávat – naprostá většina webů tu je kvůli prodejům a zisku. A mít vysokou návštěvnost, to znamená, že si můžeme dovolit hrát si a věnovat se tomu, abychom měli i pořádnou konverzi, marži a tak nějak celkově v cajku ostatní finanční ukazatele, co mají v bance rádi. I investoři je obvykle milují.

Běžné mýty o vysoké návštěvnosti

Obvykle se musíme vyrovnat s několika mýty, když si sami chceme odpovědět na otázku, zda nám honba za vysokou návštěvností webu stojí za to. Obecně platí, že vysoká návštěvnost je fajn, ale pokaždé se může najít hnidopich, který se nám bude snažit zkazit radost. Bude mluvit o několika „pravdách“, ze kterých se časem staly mýty. Některé jsou hluboce zakořeněné a některé jsou naopak lehce vyvratitelné. Tak si je pojďme vzít pěkně jeden za druhým.

Mýtus těch pravých výsledků vyhledávání

Nikdy nevěřte nikomu, že dokáže donutit Google, aby přiváděl ty pravé návštěvníky. Nikdo to nedokáže. Ani Google totiž přesně neví, co hledáme. Odhaduje, co by se nám mohlo líbit. Jistotu ovšem nikdy nemá. Často slýcháme o tom, jak Facebook a Google ví víc, než my sami o sobě. A stejně, jako se v sobě nevyznáme my, ani Facebook neví, co přesně se nám honí hlavou.

Google k nám bude posílat lidi omylem. A nebude jich rozhodně málo. A bude jenom na nás, jestli dokážeme i tyhle náhodné příchozí zachytit, zaujmout a provést nějakou užitečnou konverzi. Musíme ovšem počítat s tím, že úspěšnost nebude právě oslnivě vysoká.

Mýtus přesného zacílení

Mluvený jazyk je krásný, ale není jednoznačný. Jinak bychom ani neříkali, že jeden o voze a druhý o koze. Sami občas přesně nevíme, o čem je sdělení. A nemůžeme to očekávat ani od Googlu. Od Bingu už vůbec ne, ten se tyhle triky ještě stále učí.

Pokud někdo slibuje, že umí napsat text tak, že bude přitahovat tisíce přesně zaměřených návštěvníků, tak dost kecá. V návštěvnosti bude vždy hodně balastu. Budou tam ti, co hledají tu kozu a my jim nabídneme pohodlný luxusní vůz.

Nikdo nemá na webu chirurgický skalpel, aby přesně oddělil užitečné svaly od sádla. Vždycky budeme muset umět pracovat s nějakou kombinací. A budeme se muset naučit, jak si vyfiltrovat to, co je pro nás užitečné.

Vysoká konverze je také mýtus. Tím, že nedokážeme přesně zacílit a navíc i prostý zájem ještě neznamená to, že sdílíme i společné cíle, tak není dobré očekávat, že budeme mít konverzi v desítkách procent.

Mýtus rychlých výsledků bez práce

Vysoká návštěvnost, která je dlouhodobě udržitelná, nepřijde sama od sebe. Google je dnes dost vybíravý a snaží se pochopit, o čem je celý web předtím, než začne brát jednotlivé stránky vážně. Počká si, jaká klíčová slova na webu jsou a jestli jsou v souvislostech, které se dají očekávat.

Pokud nebude blog růst, nedostaví se ani ona vysněná vysoká návštěvnost. Takové jsou zákony online světa. Bez práce nejsou koláče ani tam.