Jak si najít to správné téma pro blog.

Není jenom důležité si najít to správné téma blogu, je potřeba se jej i potom důsledně držet. Jen tak dosáhneme toho, že náš blog bude dostatečně důvěryhodným zdrojem informací,který budou mít čtenáři i Google rádi. O to jde, abychom měli v komunitě dostatečně respektovaný a silný hlas. Obecně, proč lidé čtou a hledají články na blogu? Hledají odpovědi na své problémy. Chtějí získat informace. Občas touží po pobavení (to ovšem není tak časté, jak si obecně myslíme). Dobře vymezené téma blogu je velká konkurenční výhoda, která navíc narůstá s časem (a vůbec, jak si založit úspěšný blog).

Blogy často ke svému hlavnímu téma dospějí metodou pokus-omyl. A mnohdy jim trvá celá léta, než si najdou téma, které se stane jejich dojnou krávou (která navíc poté funguje celá léta). Obvykle to začíná jedním článkem, který je v onen moment off-topic. Jenže se on se začíná líbit a Google ho silně preferuje ve výsledcích před ostatními.

V okamžiku, kdy je rozdíl v návštěvnosti viditelný, tak autor začne přemýšlet a pomalu mění zaměření celého blogu. Začíná ustupovat osobní příběh a přichází onen niché pohled na celou oblast. A z něj postupně vyroste nové téma a hlavní zdroj návštěvnosti. Původní témata se eliminují a méně nových zabere jejich pozice.

Proč je dobré jasné vymezení hlavního téma blogu?

Řekněme si to jasně, osobní blog o tom, jak žijete, dnes už skoro nikoho nezajímá. Tyhle blogy se přesunuly tam, kam patří, na Facebook a Twitter. Ty osobní blogy, které úspěšně žijí dál, se na svět dívají ze svého niché. Neblogují o životě, blogují o vývoji ve svém niché. O jeho aplikaci na životní situace. To je jeden důvod, proč je dobré si od samého počátku jasně vymezit svůj prostor.

Metoda pokus-omyl také může vést k cíli, ale je nejdražší a rozhodně nezaručuje výsledky. Je to spíše o štěstí, že se podaří natrefit na zlatou žílu na velkém lánu s pšenicí. Taky se to může stát a teoreticky to není vůbec vyloučené, ale bude to hrozná makačka.

Klasický marketing říká, že nejlépe prodává ten, kdo je jiný. Ten, kdo si umí vybudovat svou vlastní pozici, názor a nemusí se neustále srovnávat s ostatními. Takový si umí udržet své klienty. Stačí vyměnit produkt za blog a klienty za návštěvníky. Proto je dobré se vymezit a odlišit.

Vymezení a odlišení je prvním krokem k úspěchu. Často se totiž nestane, že si vybereme téma, které ještě není obsazené. Nemít žádnou konkurenci na Internetu, to se nestává příliš často. Například blogů o jídle nebo módě je přehršel.

Jít do úplně stejného téma znamená, že se hodně nadřete, než se podaří vybojovat nějakou slušnou pozici. V tom případě se určitě vyplatí se ponořit o jednu úroveň níže a vybrat si jako první nosné téma takové, které je specifické. Například stačí začít psát o rychlých jídlech pro malé děti. O jídlech, která jsou zdravá, dětem chutnají a dají se i rychle připravit. Stejně tak v módě se můžeme soustředit jenom na sukně. Je totiž jednodušší ovládnout úzce vymezené niché, než se snažit zasáhnout všechny.

Vymezení má samozřejmě dopad na celkovou potencionální návštěvnost. Nemusí být ovšem nutně negativní. Často máme totiž větší šanci na výborné skóre ve svém úzkém niché. A je lepší posbírat 60 procent celkové návštěvnosti ve své nice, než paběrkovat ve větším rybníku. Tam už jsou totiž větší ryby, které mají svůj brand a svou důvěryhodnost. A my na důvěryhodnosti musíme ještě pracovat.

Není to o tobě, je to o tvých návštěvnících

Hledání toho pravého téma není jenom o tobě. Je to hlavně o návštěvnících. Co si budeme povídat, vysoká návštěvnost je základ, na kterém se dá stavět. Veškeré prodeje, sbírání emailových kontaktů a nebo dohazování ostatním webům potřebuje onu kritickou masu. Blog potřebuje návštěvnost, aby plnil své poslání a cíle.

A hledání toho správného téma je zejména o tom, co zajímá případné návštěvníky. A také o tom, jak vysoká konkurence panuje v blízkém okolí. Je snadné si založit další blog o módě, ale nebude těžké překonat všechnu tu konkurenci?

Navíc, musíte si najít téma, které není jenom zajímavé, ale musí zajímat i tebe. V tvém zájmu se totiž rodí ona přidaná hodnota. To je důvod, aby se lidi vraceli, protože najdou něco navíc. Něco, co je nakonec obohatí. A začnou doporučovat na všechny strany. Zpětné odkazy začnou pomalu, ale jistě, přibývat.

Jak najít dobré téma v pěti krocích

Teoreticky to vypadá jednoduše. Jak se říká, šedá je teorie, zelený je strom života. Najít si to své nosné téma, na kterém se dá postavit blog na několik let, není zase až tak jednoduché. Většina témat je už obsazená a člověku nakonec nezbyde, než se pustit do otevřeného boje o návštěvnost. O tu jde totiž až v první řadě.

Pryč od té nudné teorie, že? Pusťme se do toho, jak si najít své hlavní téma prakticky. Budeme docela určitě potřebovat tužku, papír, hodit se bude i Microsoft Excel. A něco, kde si budeme moci i udělat základní ověření návštěvnosti, bude stačit i Google Adwords. Je to zadarmo a pro základní orientaci to je více než dostatečné. Jen Google Adwords prošlo nedávno úpravou a už není tak lehké se dostat k vyhledávání klíčových slov (ale pořád to jde, i když už se ukazují jenom trendy a dosti široká pásma vyhledávání na Google).

Projdeme si pět základních kroků k tomu, abychom si našli naše hlavní téma blogu:

  1. Vypíšeme si všechny možnosti, které nás napadnou;
  2. Označíme si ty, které považujeme za nejlepší;
  3. Jakou by měly mít přidanou hodnotu pro návštěvníky;
  4. Jak témata nejlépe pokryjeme a odlišíme se od konkurence;
  5. Rozhodneme se.

Každé dobré téma musí začínat uvnitř naší hlavy. Musíme si sami prokázat, že k němu máme co říct. A nejen jednou, musíme si potvrdit, že dokážeme postupně stavět příběh. Kdo si neví přesně rady, měl by se podívat na film Julie a Julia. Tam se dozví, co je to opravdová vášeň, zapálení, a navíc ten film může i lehce inspirovat při hledání téma.

Často si myslíme, že musíme být expert, abychom mohli začít o tématu blogovat. Je to omyl. Mnohdy čtenáři ocení, když mohou číst o tom, jak se někdo další učí. Jak začínal, jaké chyby udělal a jaké úspěchy už slaví. Jak se říká, žádný učený z nebe nespadnul. Navíc, pro čtenáře je to atraktivní, protože jim potom bude téma relativně blízké a budou mít takový blog za svou vlastní učebnici.

Důležitá je ovšem vášeň. Bez té to určitě nepůjde. Je proto důležité si vypsat opravdu všechna témata a ohodnotit si, jak je vám které blízké. Já například nemám moc rád auta, tak určitě nezaložím blog o tom, jaké pro nás chystají automobilky novinky. Mám ovšem rád sociální média, tak mohu klidně začít o nich. I když se na začátku budou určitě experti na téma smát, protože jim to přijde až moc jednoduché.

V druhém kroku je čas na průzkum terénu. Naštěští, na Internetu není třeba chodit daleko. Stačí Google a zkoušet vyhledávat články na vybraná témata. A číst. Obecně totiž platí, že každý úspěšný blogger hodně čte. Už jen proto, aby získal inspiraci a jiné pohledy na věc. Musíme si články pročíst a je možné, že najdeme i další téma, kterému bychom se mohli věnovat. Je dobré si všímat i toho, na co se blogy soustředí – jsou to dlouhé články, jsou tam obrázky nebo dokonce autor natáčí videa? Tohle vše musíme řádně vyhodnotit, abychom věděli, kdo proti nám bude stát. Nikdo se nevzdá své první pozice dobrovolně, že?

Musíme si ohodnotit naši konkurenci, jak je dobrá. Musíme si říct, jakou máme šanci, že ji v nějakém časovém horizontu dorovnáme a nebo ještě lépe, překonáme. Taky je dobré si zkontrolovat v Google Adwords, jak často lidé dané téma hledají. Pak budeme mít představu o tom, zda se nám takové téma vyplatí.

Také musíme vyškrtat témata, která nejsou perspektivní. Zejména proto, že nemáme dostatečnou vášeň a nebavilo by nás překonávat všechny obtíže. Nakonec bychom měli skončit s třemi až pěti možnostmi, které musíme dále rozpracovat.

Třetí krok je nejtěžší. Prověří totiž naše umění rozvíjet dané téma a stavět příběh. Musíme se na náš nápad podívat očima návštěvníka webu. Musíme si jasně říci, proč by k nám měli návštěvníci chodit a ještě více – proč by se také měli na web vracet.

V tomto kroku si taky musíme vyhodnotit, zda se nám vyplatí časová investice do niché, které může být menší, než jsme sami očekávali. Občas totiž máme pocit, že zájem o tu samou věc má více lidí, než ve skutečnosti. Tím, že žijeme v bublině, tak se nám náš zájem zdá větší. Ovšem, nic nám nebrání, abychom psali blog pro 100 lidí z celé republiky. I takový tu má své místo.

Ve čtvrtém kroku musíme najít díru na trhu. Musíme kriticky zhodnotit, kolik toho o daném téma víme a kolik nám toho chybí. Musíme si určit strategii, jak budeme postupně psát, jak často můžeme psát a jak budeme prezentovat náš obsah. Musíme se odlišit od naší nejbližší konkurence.

Je to krok, kdy si postavíme základní strukturu blogu a okruhy článků, kterými budeme web postupně plnit. Také si musíme vyhodnotit, jak budeme stavět příběh. Jestli budeme postupovat od základů a nebo necháme na čtenáři, aby si našel svůj vlastní postup.

Stále ještě máme svá tři nejlepší témata. A v posledním kroku už jenom musíme vyloučit ta dvě, která se nám nezdají dostatečně nosná. Nemusíme je zavrhnout, pokud se doplňují s tím vítězným. Blog snese více než jedno téma, ale jen jedno může hrát prim.

Držme si palce, že si to pravé téma blogu vybereme správně. Ovšem, od toho je tu plán na 90 dní, kdy si ověříme, zda náš výběr funguje pro návštěvníky i pro nás.