5 důvodů proč si založit nový blog.

Začít psát vlastní blog může být chytré rozhodnutí, jak podpořit své podnikání. Lidi nakupují u těch, u kterých vidí, že tomu rozumí a mají své zboží rádi. V byznysu se tomu říká přidaná hodnota a zákazníci rádi chodí k těm, kteří nabídnou něco navíc. A platí to i v online nakupování. Ovšem, mohlo to být ovšem i z důvodu, že chcete sdílet své znalosti a dovednosti a blog je výborná platforma, jak je předat ostatním. Ti dobří dokonce umí z návštěvníků udělat zákazníky někoho jiného a vzít si za to slušnou provizi.

Nebo, možná chcete napsat knihu a blog je místo, kde si můžete vybrousit svůj kreativní styl a smysl pro humor. Kde jinde dostanete rychlou zpětnou vazbu na svou tvorbu? A pár dobře míněných rad, jak pokračovat dál? Nakonec můžete mít tak silnou komunitu, že se nová kniha bude prodávat jako po másle. A nebo jste fanda punk rocku a nic nového vám neuteče. I takový blog tu má své místo. To nejsou jediné a všechny důvody, proč si založit svůj blog. To jsou jenom základní příklady.

Nejdříve se ovšem musíme podívat na to, jak se na Internetu měří úspěch. To totiž usnadní rozhodování, jestli má význam pouštět se do nového blogu. Často si totiž spojujeme úspěch s penězi. Pokud máme větší fantazii, dopřejeme úspěch ještě sportovcům za výborný výkon. Ale jak to funguje na Internetu?

Jak se měří na Internetu úspěch?

Internet je nakonec o jediném relativním měřítku úspěchu – návštěvnosti. Pokud někdo říká, že návštěvnost není důležitá, tak nemá pravdu. Není důležité, jak je velká, ale je důležité, aby přišli na návštěvu ti správní lidé. A blog je výborný nástroj, jak přilákat ty pravé. Takový moderní feromon.

Nejlepší tedy není vysoká návštěvnost, nejlepší je vysoká kvalitní návštěvnost. To znamená, že všichni příchozí najdou přesně to, proč přišli. Což se samozřejmě nikdy nestane, protože web je plný náhodných příchozích. Nicméně, s tím zbytkem se dá užitečně pracovat. A blog může být pro mnohé onou vstupní branou.

1. Konverze

V moderním internetovém byznysu se mluví často o konverzi. Konverze není žádná velká věda, je to čistě o tom, kolik návštěvníků se podaří přeměnit v zákazníky. Co je velká věda, je to, jak to udělat. A blog kupodivu dokáže velmi pomoci. Velké eshopy to nepotřebují, ale pro ty malé může být blog takový soukromý zlatý důl. A hlavně, v tom dole jste sami a dolujete prakticky zadarmo. Google je ten nejlepší nástroj.

Stačí jenom pravidelně psát o novinkách v eshopu a jaké jsou. Vyplatí se napsat i produktovou recenzi a provést srovnání s konkurencí. Lidi často nehledají konkrétní produkt, ale chtějí si vybrat to, co bude nejvíce vyhovovat jejich potřebám. Suchý popis v eshopu je obvykle málo a přistupujeme k němu odtažitě a s nedůvěrou. Obchodníkovi na arabském tržišti taky nevěříme ani slovo. V eshopu je to stejné, jenom nevidíme toho obchodníka, který ten lákavý text psal. Málokdy se totiž v eshopu dozvíte, pro koho je ten produkt určený, text je psaný tak, aby prodal. Ovšem, zasvěcená recenze s porovnáním dokáže divy. Stačí jenom pár správných odkazů na prodávané produkty a konverze může vyletět do nebes.

Mimochodem, konverze je i o počtu kliknutí na inzerci. I tam se daří přeměnit návštěvníka v zajímavý zdroj příjmu. U inzerce je navíc přímo vidět i závislost mezi počtem návštěvníků, shlednutých stránek a příjmem z reklam. A dobrý blog dokáže svého autora uživit, i když to není přímo život na pláži.

2. Sdílení znalostí

Tím se dostáme ke sdílení znalostí a dovedností. Od přírody máme rádi vyprávění příběhů a učení (neplést s ponaučováním). Učitel je profese, která se bude v každé slušné civilizaci těšit vysokému renomé. Proto je tolik expertních blogů, kde se můžeme naučit nové věci nebo si můžeme vylepšit náš postup. Dříve to fungovalo zejména v IT, ale dnes se podle blogu dá upéct i výborný domácí chleba.

Často máme pocit, že o svém koníčku nevíme dost, abychom to sdíleli s ostatními. Ovšem, co kdybychom se raději soustředili na společné vzdělávání. V týmu se věci dělají samozřejmě lépe. A blog k tomu může být výborná základna.

U mnoha profesí je blog centrální prodejní bod. Musí se podělit o základy svého umění, aby nalákali dostatek návštěvníků k oné vytoužené konverzi. Funguje to určitě výborně, protože kdyby jim blog nefungoval, asi by ho určitě neprovozovalo tolik specialistů na SEO.

Sdílení znalostí a zkušeností má navíc tu výhodu, že hodně profesionálů píše jenom proto, aby ostatním pomohli při jejich vlastním objevování. Je vcelku běžné, že veterán z byznysu nemá žádný problém sdělit svá tajemství. Nestydí se ani sdílet neúspěchy a přivítá komentáře. A ty jsou jak známo, obvykle prvním zdrojem návštěvnosti (nikdy asi neodkáže na blog s jedním článkem dobrovolně, že?)

Kolem odborného blogu lze vybudovat velmi loajální čtenářskou základnu. To je jejich hlavní výhoda. A tím se dostáváme k odkazování.

3. Affiliate Marketing

Někdo dobře píše a rozumí tomu, o čem píše. Někdo zase naopak dobře prodává. A když se ti dva potkají, tak vznikne affiliate marketing. Je to prostě klasické dohazování. Vy máte někoho, kdo něco chce a pošlete ho někomu, kdo mu to umí dodat.

Na Internetu se v tom točí obrovské peníze, dokonce i v tom českém rybníčku. Nevypadá to moc atraktivně, ale takové pojišťovny jsou ochotné zaplatit neuvěřitelné peníze za každého člověka, který projeví zájem o pojištění.

Samozřejmě, nestačí na to jeden článek o pojištění, aby se dala napustit vana pravým šampanským. Je třeba hodně práce, aby se z blogu stalo centrum takového podnikání. Ovšem, pár lidem se to povedlo, proč by to samé štěstí nemělo potkat i někoho dalšího.

Vyrábět leady je prostě byznys jako každý jiný, i když ten výsledný produkt je jenom přeposlaný kontakt. Ovšem na někoho, kdo má o služby zájem. A pokud se ten samý kontakt prodá na několik míst najednou, pak z toho může být opravdu velký byznys.

4. Vybrousit si svůj kreativní styl a smysl pro humor

Ernest Hemingway se nestal tak výborným spisovatelem jenom proto, že si vzal psací stroj a začal psát. Poradili mu, že má odjet do Paříže, protože tam právě jsou ti nejtalentovanější spisovatelé. A mezi se musí dostat, aby mu průběžně radili, jak psát. Jen tak se vypracoval mezi nejlepší spisovatele na světě. Dnes je to stejné, hvězdou se nikdo nestane přes noc. Musí na to sobě pracovat.

Ovšem, už není potřeba cestovat do Paříže, když máme Internet. I blog může posloužit jako naše malá Paříž. Stačí si jenom postupně vybudovat věrnou komunitu, která bude dostatečně kritická k našim výtvorům. Stačí se jenom inspirovat.

Blog má pro psavou komunitu tu výhodu, že k sobě přitahuje lidi, kteří naopak rádi čtou. Nepreferují obrázky, mají rádi celé věty, které dávají smysl. A pokud v sobě ukrývají chytrý humor, tak se budou určitě vracet.

A kdo se bojí, měl by vědět, že i Justin Bieber začínal jako malý kluk na Youtube (pozor, je třeba silný žaludek). Je to sice z jiného soudku, ale pro psavce je to dobrá inspirace. Z Internetu se dá prorazit do kamenného světa. A blog může být dobrý začátek. Jedna povídka měsíčně může udělat opravdové divy. Za rok může být z člověka jiný a lepší autor.

5. Blog pro fanoušky

Internet fandí okrajovým žánrům. Mají totiž stejný prostor a stejné šance. Pro blog je takové jasně ohraničené niché darem z nebes. Jak říká blue ocean strategy, je lepší si vybudovat svůj vlastní modrý oceán, než se bít o život s ostatními v malém a plném rybníce.

Blog pro zapálenou komunitu může být trefa do černého. Často se říká, že Facebook a Twitter jsou smrt pro takové blogy, ale není to pravda. Zapálená komunita dokáže udržet takový blog, protože je to pro něj komunikační platforma a mohou se lehce vracet do minulosti. Navíc, i Google má blog určitě raději, než stránku na Facebooku.

Důležité je, abyste byli v komunitě uznávaní jako znalec či odborník. Ovšem, i taková pozice se dá vybudovat. Ten, kdo se intenzivně zajímá o novinky v oboru a vybuduje si přímý kontakt s těmi, o kterých píše, tak má velkou šanci na úspěch.

Proč si nezaložit blog o ZX Spectru a programování her pro Z80, i když je Spetrum už alespoň 25 let oficiálně mrtvé (třebas takový Retročip). Kupodivu, má kolem sebe ovšem stále ještě velmi silnou komunitu. Nebudou z toho tisíce návštěv denně, ale své věrné čtenáře si to jistě najde.

A nakonec váš důvod proč si založit nový blog

Rozhodně to nejsou všechny důvody, proč si založit vlastní blog. Pravděpodobně tu chybí konkrétně ten váš důvod. I dnes tu má dobrý blog své místo. Neplatí, co se říká už od roku 2010 a sice, že blogy jsou přece dávno mrtvé. Podle oněch řečí už to má blog dávno za sebou a nikoho to už nezajímá.

Blogy prokázaly svou schopnost přežít, stejně jako nás umí překvapit pokaždé viry a bakterie. Dál si blogy žijí vlastním životem a nejlepší informace v souvislostech se stále dají najít na blogu. Bohužel, dnes fungují mnohdy lépe než seriózní média.

Co se v čase nemění, je potřeba mít jasnou vizi a strategii, kam to chcete s blogem dotáhnout. Není dobré začít psát bez ladu a skladu, protože žádný web by neměl připomínat kompost. Měl by to být blog, který má své nosné téma a k němu občas přidá jedno nebo dvě jako takové koření. Takový blog budou mít návštěvníci rádi, budou se vracet a jeho návštěvnost poroste stabilně v čase.